.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
چرا نظرسنجی رسانه های حامی دولت دقیق است؟

یک کارشناس آمار در گفتگو با «آینده» از استفاده‌های ناشیانه رسانه‌های حامی دولت از نظرسنجی‌های علمی خبر داد.   این کارشناس گفت: رسانه‌های حامی دولت نظیر خبرگزاری فارس و ایرنا و سایت‌های الف، جهان و رجانیوز که به نظرسنجی‌های علمی انجام شده در سطح کشور دسترسی دارند، با انتشار این نظرسنجی‌ها بدون انجام دستکاری‌های حساب شده عملاً بر برتری میرحسین موسوی اعتراف می‌کنند.   وی افزود: این رسانه‌ها بدون تغییر کلیات نظرسنجی، تنها میزان رأی میرحسین موسوی را با احمدی‌نژاد جابه‌جا می‌کنند و با این حساب، از برتری حدود 61درصدی احمدی‌نژاد در کل کشور، نسبت به آرای حدود 30درصدی موسوی خبر می‌دهند، در حالی که فراموش می‌کنند این دستکاری را در کل نظرسنجی تعمیم دهند.

 به طور مثال خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) شب گذشته نتایج این نظرسنجی در کل کشور را منتشر کرده و از برتری احمدی‌نژاد با 63درصد خبر داده، اما فراموش کرده در سطر آخر گزارش خود، برتری 47درصدی موسوی به 42درصدی احمدی‌نژاد در تهران را در نظرسنجی صداوسیما جابه‌جا کند.


  اما سایت الف زحمت این کار را کشیده و این درصد را جابه‌جا کرده است.


  نکته جالب اینجاست که در این نظرسنجی ها، ایرنا و الف مشارکت را حدود 70 درصد یعنی 32 میلیون نفر و جهان آن را 89 درصد یعنی 41 میلیون نفر اعلام کرده اند.



از سوی دیگر در نظرسنجی مذکور، عددسازی صورت گرفته به گونه ای بوده است که محمود احمدی نژاد در هر 30 استان حائز رتبه نخست شده است، در حالی که در طول 30 سال جمهوری اسلامی، حتی در دوره هایی نظیر دوم خرداد که رأی یک کاندیدا بالای 20 میلیون و حدود 70 درصد آرا بود، یک کاندیدا در هر 30 استان حائز رتبه نخست نشد و حجت الاسلام ناطق نوری در استان مازندران، زادگاه خود 70 درصد آرا را به دست آورد و در دوره قبل هم محسن مهرعلیزاده و علی لاریجانی که با کمتر از 2 میلیون رأی در رتبه آخر بودند، دست کم در یک یا دو استان بیشترین رأی را آورده بودند، اما در این نظرسنجی ها در هر 30 استان، احمدی نژاد رتبه نخست اعلام شده و حتی در استان هایی نظیر آذربایجان شرقی و غربی یا تهران هم احمدی نژاد حائز اکثریت آرا اعلام شده است!



جالب اینجاست که در استانی نظیر اردبیل که احمدی نژاد در دوره قبل کمترین رای را در کشور را کسب کرده بود، اکثریت 63 درصدی به احمدی نژاد رأی می دهند و در خوزستان با وجود کاندیداهای بومی نظیر رضایی و استقبال از موسوی یا استان لرستان با کاندیدای بومی کروبی، باز احمدی نژاد با 50 درصد رتبه نخست را دارد و در سیستان و بلوچستان هم اکثریت 55 درصدی با احمدی نژاد است.

به نظر می رسد شیوه تغییر اسامی به جای دستکاری در نظرسنجی ساده ترین شیوه ای است که از سوی حامیان دکتر احمدی نژاد به کار گرفته شده است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.898 seconds.